Dromen komen uit voor Blanche Dael
De firma Maison Blanche Dael, genoemd naar de jongste dochter van de oprichter Guillaume Dael, bestaat al meer dan 140 jaar. De koffiebranders zijn een begrip in Maastricht en omstreken. Het winkelpand aan de Wolfstraat in hartje Maastricht wordt druk bezocht door vaste klanten en de nieuwsgierige passanten laten zich graag verrassen in de nostalgische winkel uit 1878.
Bloedfanatieke koffiebranders
Albert Berghof en zijn team zijn bloedfanatiek als het gaat om de beste koffie in te kopen, te branden, verpakken, leveren en te serveren. Zij verzorgen ook barista-trainingen, want het is doodzonde als met de perfecte ingrediënten niet het beste kopje koffie geserveerd wordt! Het siert het bedrijf dat er veel aandacht is voor duurzaam ondernemen. De 3 P’s - People, Profit, Planet- zijn belangrijke drijfveren.
Zoektocht naar een nieuw pand
Na een zoektocht van meer dan 10 jaar is de knoop enige tijd geleden doorgehakt. Het pand aan de Sint Gerardusweg wordt verlaten en men verhuist naar de zogenaamde ‘Brikkenbouw’ ofwel het Brikkengebouw. De plek waar vroeger bakstenen (brikken) werden geproduceerd voor de Sphinx. Het solitaire gebouw wordt na renovatie en aanvullende nieuwbouw, de basis voor Blanche Dael’s ‘Koffie en Thee Concept-store’.
‘Zaken doen op een eerlijke manier, met respect voor elkaars expertise en inzet vind ik belangrijk’, aldus Albert Berghof.
Koffie en Thee Concept store
Albert: ‘wij zochten een representatief pand om onze bezoeker te verwelkomen zoals wíj dat voor ogen hebben. Koffie- en theebeleving staat centraal. Door de extra ruimten kunnen wij onze ideeën en wensen uitvoeren. Wij hebben een aantrekkelijk en inspirerend concept voor ogen. Architect Josef Bischofs van bureau Trans Form, heeft het ontwerptechnisch uitgewerkt. Helaas, het concept naar een concrete uitvoeringsfase te brengen bleek voor de toenmalige projectmanager moeilijker te zijn dan wij dachten.’
Wisseling van wacht
De hoge verwachtingen van Blanche Dael werden niet waargemaakt. Op advies van de architect besloot Albert Berghof na twee jaar van ploeteren, een ander, meer ervaren projectmanagementbureau in de arm te nemen. Dat werd MJb groep B.V. Albert: ‘Jo Mans kende ik vanuit het verleden en we hadden een klik. Hij en zijn team kent het klappen van de zweep en schuwt complexe projecten niet.’
From scratch
MJb is opnieuw gestart met de voorbereidingen en heeft met alle betrokken partijen overleg gevoerd en afspraken gemaakt. Dat kost uiteraard tijd en geld en doet pijn in de beurs, maar we realiseerden ons dat het anders niet ging lukken. Albert vult aan: ‘Onze conceptuele ideeën werden ontrafeld en overzichtelijk gemaakt. Er volgde een duidelijke structuur met een strakke planning voor de uitvoering. Alle adviseurs, waaronder onze architect en aannemer weten nu exact waar ze aan toe zijn en waar zij zich aan moeten houden. De planning is leading. Ik kan niet anders zeggen dat het procesmanagement professioneel is opgepakt en doorgevoerd.’
Duidelijkheid en geen struisvogelpolitiek
‘Zaken doen op een eerlijke manier, met respect voor elkaars expertise en inzet vind ik belangrijk. Als dat financiële consequenties heeft, is dat zo. Je moet reëel zijn. Wel moet ik te allen tijde kunnen vertrouwen op een professioneel en betrouwbaar advies dat het belang van Blanche Dael dient.Albert is stellig: De rol van projectmanager is belangrijk. “Je werkt in het midden van de orkaan”, zoals MJb dit zelf omschrijft. Als de situatie er om vraagt, moet je als professional niet te lang wikken en wegen, maar knopen doorhakken. In het proces moet het bouwteam vroegtijdig anticiperen op mogelijke ontwikkelingen. Dat zijn geen eenvoudige keuzes. Leg het op tafel; ik waardeer duidelijkheid en geen struisvogelpolitiek.’ Hij sluit vol vertrouwen af: ‘We kunnen er nu wel vanuit gaan dat begin 2020 in de ‘Brikkenbouw’ de Blanche Dael koffie en thee concept store het licht ziet.’