Actueel
Plein 1 web.jpg
Ontwerp: Ruland Architecten

Renovatie Station Maastricht 

Je kunt er niet om heen. De renovatie van het station Maastricht, een monumentaal gebouw uit 1913, is gestart; naast de reizigers, lopen er heel wat mensen met bouwhelmen rond. Een deel van het gebouw staat in de steigers.

‘De eerste fase van de renovatie hebben wij voltooid’, vertelt Jo Mans. MJb is verantwoordelijk voor de directievoering en toezicht in opdracht van de NS.
‘Een belangrijke fase waar de reiziger gelukkig ook weinig hinder van ondervonden heeft.

Dat is ook de opdracht van het bouwteam; ‘het realiseren van de renovatie van de stationshal met een minimale overlast voor de reizigers en voor de betrokken commerciële partijen’ aldus Jo Mans. ‘Daar doen wij ons uiterste best voor’.

Wat is er gebeurd en gaat er nog allemaal gebeuren?
‘Er zijn nieuwe kantoor- en personeelsruimten gerealiseerd op de eerste verdieping.

De NS-medewerkers verhuizen naar deze verdieping. Momenteel wordt op de 1e verdieping het verblijf voor NS reizigers gerealiseerd waarbij ook de bereikbaarheid naar deze eerste verdieping geoptimaliseerd wordt. Via een lift en trappen ontstaat er voor de medewerkers een directe verbinding met de stationshal’.

Jo Mans licht toe: “Door de deze interne verhuizing, het verplaatsen van winkels op de begane grond én het opnieuw gebruiken van leegstaande ruimten, wordt de oorspronkelijke route voor reizigers in ere hersteld.

De oude leegstaande ‘visitatiehal’, waar vroeger de bagage van reizigers uit het België werden gecontroleerd, wordt in het ontwerp van Ruland Architecten getransformeerd naar een Grand Café. Dichtgetimmerde ramen worden weer open gemaakt en oude elementen worden weer zichtbaar gemaakt. De ontwerpen van de architect zijn veelbelovend.’

Levendig, licht en aantrekkelijk.

Oude luister
Naar verwachting zal het totale renovatieproject, dus inclusief de realisatie van het Grand Café, in het voorjaar van 2020 gereed zijn. Dan is het station Maastricht in zijn oude luister hersteld en voldoet het gebouw aan de hedendaagse wensen. Door het isoleren van de daken is er ook aandacht voor duurzaamheid.

‘Ook de buitengevels van het station worden opgeknapt en gerestaureerd. Dat geldt ook voor de openbare ruimte rondom het station. Die herstructurering zal helaas met meer overlast gepaard gaan’, verwacht Jo Mans.

Logistiek complex
‘Het is een prachtig project dat logistiek wel een complex verhaal is. Zeker nu ook de winkels de kans grijpen om hun ruimten te reorganiseren en te optimaliseren’.

Jo Mans: dit complexe project heeft de nodige uitdagingen. Maar met goed overleg en wederzijds begrip tussen de betrokken partijen voor de aanwezige problematieken  wordt dit project gegarandeerd een succes. Daar ben ik van overtuigd!’

Bouwpartners
Architect: Ruland architecten
Adviseur Installaties: Kompas360
Adviseur brandveiligheid en bouwfysica: Wetering Raadgevende Ingenieurs
Adviseur constructies: Adviesbureau Brekelmans Maastricht
Aannemer: Laudy Bouw Sittard